Czym są gordonki i dlaczego warto na nie chodzić?
Zajęcia gordonowskie,
popularnie zwane gordonkami, to zajęcia umuzykalniające, prowadzone
zgodnie z Teorią uczenia się muzyki prof. Edwina Eliasa Gordona. Dzięki
nim dzieci w nieskrępowany sposób poznają bogactwo
muzyki. Podczas zajęć słyszą zróżnicowane melodie i
rytmiczanki. Prezentowane są one na neutralnych sylabach, które
jako jedne z pierwszych wypowiada dziecko („pa”/ „ba”).
Dzięki temu zawartość muzyczna zajęć jest odbierana jako
dominująca. Zajęcia prowadzone są z dostosowaniem swojej formuły do
wieku dzieci.
Nasuwa się zatem pytanie czy to w ogóle ma sens?
Otóż
profesor Gordon zbadał, że wszyscy uczymy się muzyki w ten sam
sposób, w jaki uczymy się języka. Proces tej nauki przedstawił
bardzo podobnie do tego, jaki zachodzi w przypadku uczenia się mowy.
Zatem, na zajęciach muzyka funkcjonuje jak język. Dzięki temu
dzieci mogą szybciej w naturalny sposób nauczyć się śpiewać i audiować. Audiacja
to proces myślenia muzyką. Do jego nauki potrzebny jest czas,
dlatego im częściej dziecko uczestniczy w zajęciach, tym lepiej
dla jego rozwoju muzycznego. Gordonki oprócz umuzykalniania,
kształtują też kompetencje społeczne dziecka- spotykamy inne
dzieci i dorosłych i mamy możliwość wejścia z nimi w interakcję.
Dodatkowo, maluch ćwiczy koordynację, poczucie rytmu, aparat mowy,
koncentrację i zapamiętywanie. Dziecko, dzięki zróżnicowanym pomocom dydaktycznym używanym podczas zajęć, ma również możliwość doświadczenia pierwszych ćwiczeń logopedycznych, motoryki małej, czy integracji sensorycznej. Jednak co najistotniejsze z punktu widzenia edukacji muzycznej, uczestnicząc w
zajęciach gordonowskich wpływamy na zdolności muzyczne
dziecka, które są jego wrodzonym potencjałem.
Najwyższy poziom
zdolności muzycznych przypada w momencie narodzin.
Naturalną cechą
zdolności jest to, że z czasem opadają, chyba, że dziecko trafi
do bogatego muzycznie środowiska. Profesor Gordon zbadał, że
zdolności muzyczne krystalizują około 9 roku życia. Do tego czasu
mamy zatem realny wpływ na uzdolnienia muzyczne dzieci. Im bogatsze
środowisko muzyczne otacza dziecko, tym więcej korzyści ono z
niego czerpie. Można powiedzieć, że zajęcia gordonowskie to
intensywna dawka zróżnicowanej muzyki, podana w atrakcyjnej dla
dziecka formie. A co z rodzicami? Dzieci najlepiej uczą się
powtarzając po swoich opiekunach, dlatego aktywne uczestnictwo
rodziców w zajęciach jest kluczowe. Podążanie za potrzebami
dziecka i wspieranie go w nich również odgrywa istotną rolę.
Zajęcia to wspólnie spędzony czas na nieskrępowanym doświadczaniu
muzyki. Na początku może być ciężko przełmać barierę
komunikacyjną w porozumiewaniu się muzyką bez słów, ale czego
się nie robi dla uśmiechu bombelka :)
autor tekstu: Magdalena Abramowicz
Komentarze
Prześlij komentarz