Czym są gordonki i dlaczego warto na nie chodzić?


Zajęcia gordonowskie, popularnie zwane gordonkami, to zajęcia umuzykalniające, prowadzone zgodnie z Teorią uczenia się muzyki prof. Edwina Eliasa Gordona. Dzięki nim dzieci w nieskrępowany sposób poznają bogactwo muzyki. Podczas zajęć słyszą zróżnicowane melodie i rytmiczanki. Prezentowane są one na neutralnych sylabach, które jako jedne z pierwszych wypowiada dziecko („pa”/ „ba”). Dzięki temu zawartość muzyczna zajęć jest odbierana jako dominująca. Zajęcia prowadzone są z dostosowaniem swojej formuły do wieku dzieci. 

Nasuwa się zatem pytanie czy to w ogóle ma sens?

Otóż profesor Gordon zbadał, że wszyscy uczymy się muzyki w ten sam sposób, w jaki uczymy się języka. Proces tej nauki przedstawił bardzo podobnie do tego, jaki zachodzi w przypadku uczenia się mowy. Zatem, na zajęciach muzyka funkcjonuje jak język. Dzięki temu dzieci mogą szybciej w naturalny sposób nauczyć się śpiewać i audiować. Audiacja to proces myślenia muzyką. Do jego nauki potrzebny jest czas, dlatego im częściej dziecko uczestniczy w zajęciach, tym lepiej dla jego rozwoju muzycznego. Gordonki oprócz umuzykalniania, kształtują też kompetencje społeczne dziecka- spotykamy inne dzieci i dorosłych i mamy możliwość wejścia z nimi w interakcję. Dodatkowo, maluch ćwiczy koordynację, poczucie rytmu, aparat mowy, koncentrację i zapamiętywanie. Dziecko, dzięki zróżnicowanym pomocom dydaktycznym używanym podczas zajęć, ma również możliwość doświadczenia pierwszych ćwiczeń logopedycznych, motoryki małej, czy integracji sensorycznej. Jednak co najistotniejsze z punktu widzenia edukacji muzycznej, uczestnicząc w zajęciach gordonowskich wpływamy na zdolności muzyczne dziecka, które są jego wrodzonym potencjałem

Najwyższy poziom zdolności muzycznych przypada w momencie narodzin.

Naturalną cechą zdolności jest to, że z czasem opadają, chyba, że dziecko trafi do bogatego muzycznie środowiska. Profesor Gordon zbadał, że zdolności muzyczne krystalizują około 9 roku życia. Do tego czasu mamy zatem realny wpływ na uzdolnienia muzyczne dzieci. Im bogatsze środowisko muzyczne otacza dziecko, tym więcej korzyści ono z niego czerpie. Można powiedzieć, że zajęcia gordonowskie to intensywna dawka zróżnicowanej muzyki, podana w atrakcyjnej dla dziecka formie. A co z rodzicami? Dzieci najlepiej uczą się powtarzając po swoich opiekunach, dlatego aktywne uczestnictwo rodziców w zajęciach jest kluczowe. Podążanie za potrzebami dziecka i wspieranie go w nich również odgrywa istotną rolę. Zajęcia to wspólnie spędzony czas na nieskrępowanym doświadczaniu muzyki. Na początku może być ciężko przełmać barierę komunikacyjną w porozumiewaniu się muzyką bez słów, ale czego się nie robi dla uśmiechu bombelka :)



autor tekstu: Magdalena Abramowicz

Komentarze

Popularne posty